BMW İ3
17.11.2015 08:30
Bugün sıradışı bir otomobil ile birlikteyim,BMW İ3.
İ3'ün benzersiz tasarımı ile karşıma çıkıyor,ilk baktığımda bilim kurgu flimlerindeki otomobillerini ve jetgiller adlı çizgi flimdeki otomobillerin hissini verdi.Dış tasarımındaki teknoloji ve tasarımı yeterince heyecanlanmanıza yetiyor.Önden baktığımda geleneksel böbrek ızgaraları modernleşmesiyle birlikde,şeffaf led farları ilk bakışda dikkatinizi çekiyor.İ3 emisyonsuz tamamen elektrikli bir motora sahip olduğundan,böbrek ızgaralıklarının arasındaki hava geçişleri kapalı,bu bölümde İ3 böbrek ızgaralarındaki mavi renkleriyle belirtiyor.Yandan baktığımda cam tasarımı ve kapı eşikleriyle İ3'ün akıcılığını sürdürüyor,dikkat ettiğim bir detayı ise lastik genişliğinin,diğer otomobillere göre ince olmasına rahmen 19 inç jantlara sahip.İnce yanaklı lastiklere sahip olmasının nedeni,sadece elektrik gücü ile gücünü yola aktarmasında sürtünme direncinin azaltılması için kullanılmış.Ayrıca İ3’ün en önemli özelliğinin karbonfiberden yapılmış olması,böylelikle hem hafif gövde yapısı ile sağlamlık sunuyor.Arka tasarımına göz attığımda,tavandan bağaj kapağına kadar gelen siyah kuşak ve homojen bir cam yüzey ile tasarlanarak İ3'ün dinamik,ileri teknolojik çizgi hatlarını görebiliyorsunuz.U şeklindeki stop lambaları,siyah camın içerisinde yanarak havada duruyormuş algısını veriyor.





İ3’ün içerisine geçtiğinizde sanki zaman makinesine binmiş,ilerleyen yıllara gitmişsiniz hissini İ3’ün kapısını açtığınız anda hissediyorsunuz.Ferah ve teknolojik iç tasarımı,kullanılan mahzemelerin kalitesiyle hayran bırakıyor. Sürücü koltuğuna oturduğumda ergonomik bir rahatsızlık vermiyor,ince tasarımlı şık koltukların oturma pozisyonu biraz yüksek olsa da,koltukların ince yapısından dolayı İ3’e ağırlık bakımından yardımcı oluyor hem de arka yolcuların diz mesafesini arttırarak daha rahat yolculuk geçirmelerini sağlıyor.İ3’ün arka kapılarına ulaşmak için öncelikle ön kapıları açıp,arka kapının içerisine yerleştirilen açma koluyla ters açılan kapılara sahip İ3’ün arka koltuklara oturabilirsiniz.B sütununun olmamasından dolayı İ3’ün kapı çerçevelerin sağlam olması için kapı eşiklerini yüksek tutulmuş.Direksiyon arkasında yer alan dijital gösterge panelinde grafik kalitesi başarılı,takip etmek de zorlanmıyorum. Ön panel tasarımındaki eşsiz tasarım gayet şık,orta bölümde yer alan geniş multımedya ekranın kullanımını elinizin altında yer alan joystıck kumanda yardımıyla işlemlerini dikkatinizin dağılmasını engelleyerek,rahatlıkla ayarlayabiliyorum.Buradan menzilinizi,en yakın şarj istasyonu,fonksiyonel geri görüş kamerası,navigasyon,kullanım tarzınızın analiz raporları gibi bir çok özellikleri takip edip,ayarlar yapabiliyorum.İ3’ün içerisini kendi zevklerinize göre dört farklı güzel seçenekler sunuyor,ayrıca içeride kullanılan mahzemelerin çoğu geri dönüşüme uygun ve çevreye zarar vermeyen doğal ürünlerden oluşturulmuş.İ3'ün arka koltuklarına geçişlerde herhangi bir engel teşfik edmiyor olmasıyla ve b sütununun olmamasıyla arka koltuklara rahatlıkla ulaşabiliyorsunuz.Arka koltuklarda iki kişinin rahatlıkla seyehat edebileceği diz ve baş mesafesini yeterli hacim sunarak herhangi olumsuzluk söz konusu bile değil.




Heyecanla i3'ün direksiyonuna geçmek için sabırsızlanıyorum,çünkü daha önce böyle bir otomobil kullanmadım acaba i3 ile sürüşde neler yaşayacağım?
Sürücü koltuğuna geçtiğimde benzersiz iç tasarımın size verdiği fantastik duygu ile dış dünyadaki bağlantılarınızı kopartığını belirtmek isterim.İ3'de tamamen elektrik motor kullanıldığını düşündüğünüzde performansdan ziyade ekonomik bir ulaşım araçı olabileceğinizi düşünebilirsiniz,evet asıl amaçı çevreci ve ekonomik yine de karbonfiberden üretilen İ3'ün fazla ağırlığının olmamasıyla birlikde istediğiniz ihtiyaç anında performanslı olarak da kullanabiliyorsunuz.Sürüşe geçmeden İ3'ün teknik özelliklerini belirtmek istiyorum,elektrik motorunun gücü 125kW maksimum sabit torku ise 250Nm bir güc sunuyor.Start tuşuyla birlikde elektrikli motoru devreye sokuyorum,direksiyon arkasına yerleştirilen çevirmeli tip vites tasarım ünitesi içerideki teknolojiye uyum sağlayarak işlemini gerçekleştiriyor,aynı zamanda motoru start,stop çalıştırma mekanizması yer alıyor.Yola çıkmadan gösterge kadranları,benzinli ve dizel otomobillerden farklı göstergeler bulunuyor.Mesela yol bilgisiyarı lt bazında değil kW bazına ölçüm yapıyor ve ne kadar yol alabileceğinizi görüyorsunuz.Sürüşe geçtiğimde İ3'de ilk etkilendiğim elektrik motorun kulağınıza hoş gelen motor sesiyle,kanınız i3'e kaynamaya başlıyor bile.Özellikle gaza dokunduğunuz anda sizi koltuğa yapıştırıp gitmesi ap ayrı bir zevk veriyor,eğer sizde benim gibi ikide bir gaza basarsanız menzilinizin bir hayli fazla harcamış olursunuz.Ama o gaza dokunup,anında fırlayıp sizi koltuğa yapıştırması bununla birlik de çıkardığı motor sesiyle şuana kadar kullandığım en zevkli bir otomobil oldu.İ3'ün temel amaçında böyle bir sürüş stilli bulunmasa da I3'ün sunduğu ani ve ara hızlanmalardaki sunduğu performans ve motor sesiyle sakin sürmek istemiyor olsam da i3 olması gerektiği gibi kullanacağım.Kullanım kolaylığı,manevra kabiliyeti,sürüş keyfi ile kullanmakdan sıkınılmayacak bir elektrikli otomobil.İ3'de diğer bmw serilerinde olduğu gibi sürüş modları bulunuyor,burada durum biraz farklı sport modu dışında comfort,eco,eco plust ile sunulan seçenekler sayesinde kullanım tarzınıza göre ayarlayabiliyorsunuz.Eco plust özelliği i3'de en mantıklı seçenek oluyor,kullanmadığınız sistemleri otomatik olarak kapatarak şarj kullanımınızı gereksiz enerji harcamalarından tassaruf ediyor.Yol tutuşu 19 inçlik ince lastikleriyle,direksiyon tepilerindeki kuvetli bağları sayesinde i3'ü kullanırken tedirginlik hissetmiyorsunuz,şunu da belirtmek isterim İ3 elektrikli motoruyla birlikde arkadan çeker bir otomobil,o yüzden sürüş güvenliği ve zevki ile BMW'den beklediğiniz yol tutuşunu i3'de yaşıyorsunuz.Peki bu güzel,keyifli elektrikli otomobilin bataryası sizin ihtiyaçlarınızı karşılıyor mu ? Katolog değerlerinde 190 km menzil sunduğunu göstersede,yaşadığınız şehirin yolları,trafiğiyle ortalama bir kullanımda 160 km yol alabiliyorsunuz.Ne kadar yol alabileceğiniz biraz da sizin kullanımınıza bağlı,evet performans olarak ve i3'de kullanılan mahzemelerin hafifliği,çevreye zarar vermeyen mahzemelerin kullanılması ani,ara hızlanmalarda yüzünüzü güldürüyor.Dediniz ki elektrik motorunun,tasarufundan ziyade performansı hoşunuza gitti ve i3 bu performansı nerede son buluyor.İ3'ün maksımum hızı 150km/sa ile limitlendirilmiş bence gayet yeterli bir performans sunuyor,evet belki daha yüksek hızlara da çıkabiliyordur ama BMW mühendisleri 150km/sa üst hızları uygun görmemiş ve sizin güvenliğinizi ,yol tutuşundaki olumsuz sonuçlar ile karşılanmasını istemediklerini düşünerek 150km/sa ile limitlendirmeyi uygun görmüşler.Ülkemiz de yeterince şarj istasyonları görünmese de evinize belli bir ücret karşılığı hızlı şarj etme ünitesi kurdurabiliyorsunuz,yada BMW yetkili servislere giderek hızlı şarj ünitesi ilede bataryanızı doldurabiliyorsunuz,diğer bir altarnetif bazı avmlerdeki şarj istasyonları.İ3 kullanırken en şaşırtan sistemin ayağınızı gaz pedalından çektiğinizde,otomatik olarak fren uygulamasıyla bataryanızı kısa süreliğine olsada şarj ediyor ve menzilinizin boşa gitmesini engelliyor.İlk kullanımlarda garip bir algı yaratsada zamanla alışıyorsunuz,ayağınızı gaz pedalından çektiğinizde durma noktasına yakın hızlara kadar düşürüyor.Tamam herşey iyi güzelde bataryanın şarj süresi ne kadar sürüyor yada beklenmedik bir durumdan dolayı şarjınız bitti ne yapacaksınız.İlk öncelikle kötü haberi söyleyeyim,eğer şarjınız tamamen bittiyse,çekiçi çağırmak zorundasınız, hızlı şarj ünitesiyle batarya'nın dolumu 30dk'dan az bir süre zarfında doluyor,diğer bir seçenek ev yada işyerlerinde kullandığımız normal 220Volt gücündeki elektrik prizlerindende yararlanabiliyoruz tabiki bu işlem hızlı sarj ünitelerine göre uzun sürüyor ortalama sekiz saatde şarj oluyor.İ3 çevreci,doğaya zarar vermeyen yapısı,tasarım,kullanım kolaylığı,konforu ve performansıyla ikinci bir şehir içinde kullanabileceğiniz otomobil olabilir.
Otomobilin tam dolu bataryası ile ideal kullanım şartlarında ortalama öngörülen menzilini belirtir.
Ortalama öngörülen menzil, dış ortam sıcaklığından, sürücünün son sürüş stilinden, sürüş rotasından ve trafik yoğunluğundan, yoğun klima kullanımından, uzun süreli yüksek hızlı kullanımından etkilenebilmekte ve buna göre hesaplanmaktadır.
Öngörülen menzilin artırılması için kalkış ve hız artışlarının yumuşak yapılması, fren yapmak için enerji pedalından ayağın çekilerek frenleme etkisinin olabildiğince sık otomobilin şehiriçi trafik yasal hız limitleri içerisinde kullanılması, 100 km üzeri hızlarda çok uzun süre seyredilmemesi, sıcak veya soğuk havalarda otomobil şarj cihazına bağlıyken ön iklimlendirme özelliğinin çalıştırılması önerilir.
Tüketim
BMW eDrive enerji tüketimi 12.9 kWh/100 km
CO2 emisyonu 0 g/km
Enerji verimliliği (Range Extender ile birlikte: CO2 verimliliği)
Menzil ve şarj süresi
Elektrik motoruyla menzil 190 km
Elektrik motoruyla menzil (ortalama kullanıcı değeri) 160 km
Lityum iyon batarya kapasitesi 19 kW/sa
Hızlı şarj etme, örn DC hızlı şarj istasyonunda: DC; 125 A; 50 kW (%80) 30 dk’dan az
Yüksek gerilimli bataryanın şarj süresi (%80) 6-8 sa
BMW eDrive
Elektrik motoru gücü 125 kW
Elektrik motoru maks. torku 250 Nm
Performans
Elektrik motoruyla maksimum hız 150 km/sa
0-100 km/sa hızlanma 7.2 sn
80-120 km/sa esneklik 4.9 sn
Jantlar
Lastikler ön 155/70 R19 84 Q
Lastikler arka 175/60 R19 84 Q
Jantlar ön 5Jx19
Jantlar arka 5Jx19